Arunachala

Criza

Am pomenit deja în scurta biografie despre ciudata experiență a morții pe care Ramana a trăit-o cu consecințe majore pentru opțiunea sa ulterioară de a părăsi familia pentru Arunachala. Această experiență a însemnat de fapt descoperirea Sinelui sau Jnana, esența interioară și nepieritoare a ființei istorice.

Ramana Maharshi

Apa se evaporă apoi curge prin ploaie din nou pe pămînd și din rîuri ajunge în mare. La fel și la om: în somn, dispare separarea de Tot, care revine în starea de veghe. Numai în starea de veghe eul personal este separat de Tot.

Acest lucru se datorează samskarelor, tendințelor sau înclinațiilor inconștiente care determină și încarnarea ființei individuale, jiva. Cînd moare, ființa individuală poartă cu sine samskaras care determină renașterea ulterioară.

Experiența morții este descrisă astfel:

Venkataraman was lying down upstairs. Nobody else was present. Suddenly for no reason, Venkataraman felt 'I will die', 'I am dying'. There is no reason for so feeling, I do not feel any condition due to fear. There was no thought to consult elders or doctors.

What is death? How to escape it? This is the predominant problem, no other thought. It has to be solved this instant.

In death the legs become stiff. The lips tighten the eyes close. The breath ceases. Thus the feelings came upon strongly. My legs too have become stiff, lips tightly closed, eyes have closed, the breath stopped.

Yes, without losing consciousness everything is clearly intuited (the outgoing senses have disappeared with the senses getting established inwardly).

In spite of the death of the body, the 'I consciousness' remains. The intuition of the personality clearly remains. When the body is cremated and turned to ashes, 'I' will not be destroyed. Because 'I' am not the body.

Now the body is insentient without intelligence. But 'I' am endowed with intelligence. Therefore, death is for the insentient body. 'I' am the deathless, conscious Self.

When there are no bodily activities connected with indriyas, the realization that ensues is not indriya generated. That 'I' intuition is direct and self luminous. It is not subject to inference. The Self after death is ever-new true Self.

Thus this new realisation dawned upon Venkataraman in an instant." (Citat din: https://www.arunachala-ramana.org/articles/news_self_enquiry.htm - site inaccesibil online.)

Cuvintele cheie aici sînt: In spite of the death of the body, the 'I consciousness' remains. Adică, conștiința de sine*, care este nucleul eului personal, este trează și indestructibilă chiar dacă moartea atinge corpul.

Este o diferență majoră între eu și corp. Corpul dispare, este supus degradării, în timp ce conștiința de sine este nepieritoare.

Moartea, spune Ramana, este pentru corpul nesimțitor, în timp ce eu sînt Sinele conștient!

Desigur că această realizare totală a clarității sinelui nu se poate transmite direct ci numai cu ajutorul cuvintelor**, prin discurs.

De aceea există multe nelămuriri și chiar controverse legate de realizarea descrisă de Ramana. Din fericire, realizarea sa nu este singulară - ea este descrisă în mai multe religii și căi spirituale (am publicat și noi cîte ceva pe forum).

--
* Awareness.
**
Exceptînd cazul cînd ești în preajma maestrului sau stabilești o legătură telepatică.


Home | Biografia | Criza | Arunachala | Meditația

Guru | Citate | Legături | Forum

Resurse | Contact


Copyright 2023. Ramana Maharshi